Arabisch en Hebreeuws studeren op locatie

Wat.. alweer??

Jazeker!In korte tijd veel gebeurd. Zoals ik al zei had ik een druk weekend en het is allemaal ontzettend leuk geweest!! Probeer het kort te houden..

Donderdag heb ik weer vrijwilligerswerk gedaan, wat heerlijk was. Enige minpuntje was dat ik, een minuut voordat we weggingen, ondergeplast werd door een van de kinderen die ik net in zijn stoel zette.. Moest toen nog minstens een uur door het spitsverkeer, maar we hadden wel een lift te pakken van een Duitse vrouw die in een van de afvalverwerkingsplekken werkt in de wijk waar het tehuis staat. Ze heeft ons heel veel verteld over haar ervaringen en ze heeft haar nummer gegeven zodat we een keer een rondleiding kunnen organiseren bij de organisatie waar ze werkt.

Toen ik thuis kwam, was ik al te laat voor de afspraak met mijn vader. Ik zou met hem uit eten, aangezien hij een dagje in Cairo was om iemand van het vliegveld te halen. Hij werkt zelf in El Tur, een plaats in het oosten van de Sinai. Omdat ik nog steeds een plasvlek in mijn broek had, wilde ik eerst douchen en schone kleren aan. Bovendien zou ik na het eten direct doorgaan naar een feest, dus wel zo fris om te ontsmetten :-P. We hebben bij een Thais restaurant gegeten, weer es iets anders in deze verder totaal Middenoosterse stad!

Het feest wat ik daarna heb bezocht, leek aanvankelijk een grote farce. We hebben ontzettend lang staan wachten voor de boot, want ja.. het was een feest op een boot op de Nijl! We zouden om 23.45u vertrekken, wat uiteindelijk 01.00u werd. De kapitein bleek niet aanwezig ofzo. Wel was de dj er en vanaf het moment dat hij begon te draaien tot 04.00u toen we weer aanmeerden, hebben we staan dansen op dek. Het was redelijk absurd, want het was een feest van de American University en er waren dus voornamelijk dronken Amerikanen, die hun Arabisch met vreselijk accent hier ook trachten te verbeteren. Hilarisch!

Vrijdag netjes aan m'n huiswerk gezeten, maar 's avonds de verleiding niet weten te weerstaan en naar concert geweest van een soort van Egyptische Frans Bauer: Tamer Hosny. Ik was eigenlijk versteld van zijn vocale capaciteiten, aangezien hij op posters en in clips overkomt als een enorm gelikt figuur. Misschien is hij dat uiteindelijk ook, maar op het podium deed i het goed en hij had leuk contact met het publiek.

Gisteren was de kers op de taart, want Zizi en ik hadden ons ingeschreven voor een excursie naar Saqqara. Op zich is dat toeristisch gedoe natuurlijk, maar het NVIC organiseerde een speciale tour naar sites die verder niet opengesteld zijn voor het publiek. De afdeling Archeologie van de universiteit van Leiden is sinds 1975 bezig met opgravingen in een gebied vlakbij de pyramide van Djoser. Er staan 5 graven naast elkaar, die de Britten tot dan toe als onbelangrijk beschouwden. De Nederlanders hebben het gebied overgenomen en er blijken 5 graven naast elkaar te liggen van zeer prominente figuren uit de tijd van Achnaton en zijn vermoedelijke zoon Toetankhamon. Bye bye British, let's go Dutch (en dan toch eindelijk een keer in positieve zin)! Wij hebben dus die 5 graven mogen bezoeken, waarvan men hoopt ze in de toekomst wel open te kunnen stellen voor publiek maar nog niet weet wanneer dat plaats zal kunnen vinden. Op dit moment zijn er namelijk nog graven ónder deze gevonden en het is een gevaarlijke bezigheid om daar alleen al opgravingen te doen, laat staan er toeristen te laten rondbanjeren. De directrice van het NVIC is zelf archeologe en zij helpt op dit moment met de desbetreffende opgravingen. Aangezien het instituut gelinkt is aan de universiteit van Leiden kon deze site toegankelijk gemaakt worden voor dit gemengde gezelschap. Leuk detail is, dat ook het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden aan dit onderzoek verbonden is. De directeur van het museum was gisteren aanwezig en genoot hetzelfde georganiseerde vervoer als de directrice van het instituut en een zestal studenten Arabisch uit Amsterdam, Nijmegen en Groningen. Geen flater geslagen dit keer zoals in het geval van dhr. Krol, maar voornamelijk geïnteresseerd zitten luisteren naar zijn toegevoegde informatie. Meer interesse voor de opgravingen? Check dan: www.saqqara.nl!

Yallah bye,
Erik

Willemijn

Je bent naar Tamer geweest?! Wat cool! Toen we in Israel waren hebben we hem helemaal grijs gedraaid, iedereen heeft een cd van hem en we hebben Anne-Fleur zelfs een poster voor boven haar bed gegeven :D En jij bent zomaar bij zijn concert, haha. Wel tof om te horen dat hij ook echt leuk is, het zag er allemaal heel fout uit ja...

Ook super dat je/jullie zo bezig zijn met vrijwilligerswerk... Complimenten!

*knuffel* en tot snel
Liefs Willemijn

Bea

Hallo Erik

Je doet wel heel veel indrukken op, lijkt mij. Jammer dat de planning om je vader te ontmoeten niet lukte. Volgende keer beter, hopelijk.

groetjes
Bea

Suzan

Hee Erik,

wat een heerlijke verhalen vertel je toch, fijn om toch een beetje te kunnen meegenieten vanuit ons kikkerlandje. Prachtige foto's ook! Zet je er ook een paar met jou erop bij? Kunnen we zien of je al een beetje bruin bent geworden;)

In afwachting van je volgende verhaal....

X-je, Suus

Laura

Ha Lieverd! Wat heerlijk allemaal weer! Feesten op de Nijl en naar de Egyptische versie van Frans Bauer...haha! Wat goed dat je het zo naar je zin hebt! Hier ook alles goed, net verhuisd naar mijn nieuwe stekje, eindelijk! En druk met afstudeer-opdracht, pfff..
Super om je verhalen te lezen, blijf vooral lekker verhaaltjes plaatsen!! Ik mis je,

Laura

Paulien

Hoi Erik!

Leuke verhalen weer! Feestje op de Nijl klinkt niet gek!
Is het al zeker dat die toets niet door gaat? of moet je die binnenkort alsnog maken?
Mooie foto's ook;-)

Groetjes Paulien

Albert Jan

Hee Erik!

Leuk om alle belevenissen te lezen.. Ben niet zo'n terugschrijver, maar volg het met plezier!

Groeten vanuit Grunn en veel plezier daaro!

AJ

Kim (Umcg)

Heee Eric,
leuk hoor al die reisverhalen en de foto's...
Hier gaat het verder ook goed, afgelopen vrijdag feest gehad van Nicole, in de Buckshot was errug gezellig, druk druk, haha, maar ja ze is dan ook een zeer gewaardeerde collega, haha.

Dikke kus