Arabisch en Hebreeuws studeren op locatie

'induna sha''a fi Zamalek (we hebben een appartement in Zamalek)

Gisteren hebben we ons de hele dag door Mary laten rondrijden. Marije heeft via internet contact met haar gekregen en gisteren had ze tijd om ons Cairo te laten zien. We zijn eerst naar het Nederlands-Vlaams Instituut gegaan om te laten weten dat we aan zijn gekomen en ons gerust te laten stellen over het tentamen van aanstaande donderdag. Daarna hebben we koffie gedronken bij Cilantro, een keten voor koffie, hapjes enzo, en bedacht wat we de rest van de dag zouden doen. We zijn vervolgens naar de American University gegaan om advertenties te bekijken van “brokers” (makelaars), want de zoektocht naar een appartement was de avond ervoor heimelijk mislukt. We hebben ons toen laten meenemen door een stel medewerkers van Segafredo, die we niet helemaal vertrouwden in hun oordeel. Ze waren erg teleurgesteld toen we ze hadden verteld dat we er nog een dag over na wilden denken. Zizi kreeg ’s avonds een sms-je van een van de jongens waarin “I miss you” stond en toen wisten we zeker dat we verder geen zaken met ze gingen doen.

Een aantal van de brokers gebeld, maar de meesten namen niet op of hadden de kamers/appartementen al verhuurd. Wel wisten we met een dame een afspraak te maken voor het bekijken van een appartement, wat vanochtend plaats vond. Marije is gisteravond met Mary meegeweest naar de kerk en heeft zowel een internationale als een Arabische dienst meegemaakt. Ondertussen hadden Zizi, Kiki en ik afgesproken met Rafik, een jongen met wie ik via internet contact had gelegd. Zijn werk liep erg uit, dus we hebben een hele tijd in een Segafredo-café gewacht in Heliopolis, om de hoek van ons hotel. Mary had namelijk verteld dat je in zowat elk café wireless internet hebt en dat wilden wij natuurlijk uitproberen met onze laptopjes. Dus het wachten was niet in negatieve zin op te vatten! Rafik is aardige gast, komt veel halverwege en is duidelijk niet op zijn mond gevallen. Toen hij aankwam, moesten we er ook zo ongeveer alweer vandoor omdat de kerk uit was en we hadden met Marije afgesproken dat we erna nog wat zouden doen. We zijn naar een restaurant gegaan, waar we niet alleen Mary en Marije ontmoetten, maar ook een stuk of 6 vrienden van Mary. Rafik heeft ons gebracht en at ook wat mee. Aangezien wij vlak voordat Mary en Marije weggingen bij Hardee’s (soort MacD) een menu hadden gehad, waren we niet heel erg hongerig meer. De toetjes spraken ons wel heel erg aan en we genoten van milkshakes en Oreo flavoured ijsjes!!

Vandaag hebben we 4 verschillende appartementen bekeken. Een van de oudere dame die we de dag ervoor hadden gebeld. Het bleek een appartement te zijn voor 2 personen en misschien was er nog wel plek bij haar zus een paar verdiepingen erboven. De volgende twee waren via de taxichauffeur die ons vandaag reed (in een taxi die nauwelijks harder reed dan 20km/u). Hij wist namelijk een makelaar en kon ons makkelijk aan een goedkoop appartement helpen waar we met z’n vieren konden wonen. Wat we te zien kregen, was niet eens heel verkeerd. Het was alleen allemaal wat te opgedrongen. Zowel de taxichauffeur als de makelaar gedroegen zich alsof we er niet onderuit konden om 1 van de appartementen te huren. Toch hadden we ’s middags nóg een afspraak staan met een eigenaar van wat appartementen en we wilden niet zomaar genoegen nemen met wat we hadden gezien. Bovendien kwamen we erachter dat we bijna weer in de buurt zaten van waar ons hotel van de afgelopen dagen zich bevond. Dat zou betekenen dat we iedere dag behoorlijk lang in de taxi op en neer zouden moeten om van appartement naar Instituut te komen en vice versa. De laatste afspraak was op Zamalek, het eiland op de Nijl waar het Instituut staat en wat bekend staat als een van de betere wijken van Cairo. Mr. Mohammed Taha was bekend bij het Instituut en via hen hadden wij ook zijn nummer gekregen. Had de business van zijn vader overgenomen, Allah yirhamu (God hebbe zijn ziel, wordt hier uitgesproken na elke keer dat de naam van een overledene valt), en had verschillende appartementen. Die zouden waarschijnlijk allemaal te duur zijn, maar toevallig was er om de hoek een appartement vrij gekomen voor 3200 Egyptische pond per maand (wat neerkomt op €114,- per persoon per maand). Het heeft twee “woonkamers”, 3 slaapkamers met 4 bedden, een keuken, een badkamer, een balkonnetje en het water doet het, er is licht en het is bovendien slechts 10 minuten lopen van het Instituut. We waren uitgeput van het heen en weer rijden in de taxi, het appartementen kijken en het onderhandelen (vooral voor Zizi, omdat zij het beste Arabisch kan). We besloten het te doen! Het enige dat we nog moesten doen, was het ophalen van onze bagage uit het hotel. Spitsuur was net begonnen en dat hield in dat we er zo’n 2½ uur over gedaan hebben om op en neer te rijden. Omdat we de moed er voldoende in hadden zitten door het tekenen van het huurcontract, was dat geen probleem.

Toen we onze spullen gedropt hebben, waren we flink toe aan wat te eten en bij ons op de hoek zit een soort van snackbar. Je bestelt en betaalt binnen aan de balie en vervolgens geef je het bonnetje aan de kok, die vervolgens je eten klaarmaakt. Hoewel hij alle bonnetjes razendsnel op elkaar stapelt, weet hij nog precies wie wat heeft besteld en in welke volgorde hij het klaar moet maken! Vanavond gaan we ons appartement schoonmaken en verder installeren, zodat we ons de komende dagen geheel kunnen richten op het leren van het tentamen van donderdag.

Tot het volgende verhaal!!

Groetjes

Kim (umcg)

Heeee Erik,
jeetje wat een verhaal zeg, je zit er amper en je maakt al van alles mee :)
Nou ik hoop dat jullie je prima vermaken in dat appartement en dat jullie je examen halen, maar volgens mij komt t allemaal best goed.
Dikke kus van Kim

sophie

Hoi Erik,
Nou, gefeliciteerd met je nieuwe woning zal 'k maar zeggen! Het klinkt allemaal alsof je je al aardig snel thuis voelt daar! EEEEErg leuk, dit reismeeverhaal, scheelt jou natuurlijk ook een heleboel mailtjes schrijven en voor ons the hottest news of Erik!
Ik hou het in de gaten, veel plezier daar en vooral GENIETEN!!!!
Kus Sophie

Harry

€114 per persoon?

ik zou blijven! :P

Wim

Hoi Erik en natuurlijk Kiki Zizi en Marije,
Wat fijn voor jullie dat jullie al zo snel in eendrachtige samenwerking een leuk appartement hebben kunnen vinden en vlakbij jullie opleidingscentrum. Daar heb je elke dag plezier van!
Heel veel succes met acclimatiseren en de test donderdag.
Tot smiles,
Wim

Anna(umcg)

Hallo Erik
Jeetje zeg wat maak je al wat mee in z'on korte periode.Erg leuke verhalen ook.Zeg,allemaal heel veel succes a.s. donderdag met het examenen en hou je taai daar.
Dikke knuffel van mij,Anna.

Willemijn

Daar is me toch een insha'allah goed op zijn pootjes terecht gekomen met dat appartement. Fijn zeg! 114 is vast een beetje veel voor Arabische begrippen maar het is prima te doen dacht ik zo :) (ik betaalde omgerekend ook 250-300 huur voor een maand in damascus) Gefeliciteerd! Prima plekje ook :) Veel plezier en niet teveel kruimelen ivm de kakkerlakken :P

Liefs

Jelmer

heeeej Erik!

Wat vet! Zo goedkoop en lekker dichtbij, zou er bijna jaloers op worden!! Veel succes met je tentamen!!!!

kuzz

Farashe

Oreo Flavoured Ice Cream!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nou knap hoor, pas je tweede blog en mij loopt het jaloezie-water al in de mond ;) Haha ik heb gister zo gelachen om je smsje..ik zag een 020 nummer vooraan dus ik dacht uit Amsterdam...en ik ken geen Piet! Maar wel toevallig dat het begon met hey vlinder. Ik stond dus al op het punt Piet terug te bellen en het toevallige voorval eens uit te pluizen. Haha en toen viel het kwartje...Nou Ik blijf je op de hoogte houden, wat betekent trouwens dat iemand "veel halverwege komt?" (Goeie of slechte eigenschap? :). Ik ben inmiddels ook begonnen in Fisks relaas over het Midden-Oosten. Haha ik mag allen in de trein lezen van muzelluf en wat roept dat ding een commentaar op zeg (van op zn Amsterdams "ja, dat is een pil en dat moet nog beginnen", tot een typisch hartkloppingen-uit-rails momentje "mag ik je wat vragen? wat vind je er tot nu toe van ik ben zelf halverwege"). Maar het is tot nu toe de investering waard, heel veel info maar toch ook al een paar keer hardop gelachen...nog zo'n 1000 pagina's te gaan. Dan ben jij allang weer terug.
Hey. keep your eyes open en tot het volgende levensteken!

Gran beso van Dia.....Henk!

Marijke

Dat klinkt voortvarend allemaal! veel plezier daar! I wish Icould visit. maar fantaseer wel mee aan de hand van ej verhalen en foto's !
kom maar snel met die foto's! je weet tog!
neem je ook een babycamel voor me mee? ik heb wel een man in de aanbieding! hihihi
succes met je tentamen!

yalah?! smak!
marijke

Wouter

Hebben ze daar geen direct wonen... gat in de marktlijkt mij. ahhaha. 2 1/2 in de taxi is er best wat ruimte voor wat bezinning, heb je nog wereld verbeterende ideen opgedaan?? 114euro permaand, is vet goedkoop hmmmm Zwolle > Zamalek > zwolle

Freek

Leuk je verhalen, vers van de pers, te lezen. Mabrouk met jullie (nieuwe) onderkomen! Maar wat jammer nou voor die gasten, "I miss you" schrijven en dan toch afgescheept worden..... Life is full of disappointments!

Sukses verder, en: als jij niet bij mij langskomt, kom ik zeker bij jou (ondanks dat ik je niet mis). De bekende Grote Groet, Freek

marian

Hoi Erik,

Fantastisch dat jullie nu een eigen plek hebben.
Veel succes met je tentamen!!!! Het hoeft geen 10 te zijn en het komt allemaal wel goed.

Liefs van Marian

Tally

Heeej Erik!!!
Fijn dat alles goed gaat! Geniet van alles en ik blijf jullie volgen..
Veel liefs! :-)

Bea

Hallo Erik

Leuk om je belevenissen te lezen. Hopelijk bevalt het in je nieuwe onderkomen. Sterkte met je tentamen.

groetjes
Bea

Marieke

Dag Erik, Heel hartelijk dank voor deze updates. Ontzettend leuk om te lezen. Fijn dat jullie een plek hebben gevonden en ook direct al even op het NVIC zijn geweest. Voor jullie allen veel succes met het tentamen en een hartelijke groet vanuit een regenachtige OBS 23, Marieke

Ruth

He Erik! Klinkt goed allemaal! Succes met je tentamen!
liefs, Ruth

Paulien

Hoi Erik!

Wat een verhalen al!
Moet nog een beetje wennen aan deze site, die is nieuw voor mij...
Ben jij al een beetje aan Cairo gewent?
Ben beniuewd naar de komende verhalen!

Liefs Paulien

Laura

Ha Lieverd!
O wat weer een toestand, maar zo te lezen wel helemaal goed gekomen! Fijn dat je een lekker huisje hebt, dat is in ieder geval al weer een hele zorg minder! Ik kan het weten want ik ben ook eventjes dakloos, moet wachten op Tessa d'r huis, die gaat volgende maand naar Afrika.
Ik hoop dat je inmiddels wat gesetteld bent en dat je geniet van alles en iedereen! Succes donderdag!!
Liefs, xxx