Arabisch en Hebreeuws studeren op locatie

En nu..?

Na Jeruzalem zijn we toch nog naar Tel Aviv gegaan, omdat we een avond flink wilden stappen. We hebben een flesje wijn gekocht en zijn aan het strand gaan zitten. Daar hebben we gekletst en geconstateerd dat we toch te moe waren om het uitgaansleven te beproeven. Na een goede nachtrust zijn we het strand opgegaan en ondanks dat we in de schaduw dachten te liggen, zijn Sanne en ik behoorlijk verbrand. Sabrina is halverwege de dag terug gegaan naar Haifa, omdat zij de tweede zomerulpansessie ook zou volgen.

Aan het eind van de dag heb ik Sanne en Derk voor het hostel uitgezwaaid, omdat zij om middernacht vlogen en toen stond ik alleen. Ik heb het zand van me af gedoucht, boekje gepakt en ben aan de boulevard gaan zitten lezen. Broodje shoarma gekocht en capuccino gedronken en toen was de avond alweer zo ongeveer voorbij. Ik ging terug naar het hostel, pakte mijn spullen en heb bus en trein gepakt naar...

het vliegveld.

Ja mensen, ik ben weer thuis! Een paar weken geleden besloot ik dat ik het toch wel genoeg vond al dat reizen en ik heb mijn ticket omgezet naar 4 augustus. Dus daar stond ik op het vliegveld met 6 maanden bagage aan mijn lijf en heel wat ervaringen rijker. Het was nog even vervelend om door de controle op Ben Gurion heen te komen, omdat ik natuurlijk zo lang in een Arabisch sprekend en daarmee islamitisch gelovig land ben geweest. Gelukkig ging de ondervraging niet al te lang door, maar vervolgens moest ik wel alle vier mijn tassen helemaal uitpakken en laten doorzoeken. Toen dat klaar was, waren ze nog niet klaar met mij en werd ik naar een aparte afdeling gebracht, waar ik een body-check kreeg. Ik vond het allemaal niet zo leuk meer, maar de metaaldetector kon niets vinden dus ook daar was ik snel klaar. Vervolgens ging alles heel snel. Ik kon mijn tassen meenemen naar een speciale incheckbalie, waar ik direct geholpen werd. Degene die mijn tassen had doorzocht en de bodycheck had verricht stond nog steeds naast me en begeleidde me vervolgens naar de paspoortcontrole, ik mocht doorlopen langs alle rijen mensen die stonden te wachten op nóg een bagagecheck. Ik moest overstappen in Budapest en na een reis van ongeveer 6 uur, zette ik weer voet op Nederlandse bodem.

Nu ik een paar dagen terug ben, kan ik nog steeds niet zo goed beseffen dat ik alles om me heen kan verstaan en dat ik niet zoveel moeite meer hoef te doen om duidelijk te maken wat ik nodig heb of probeer te zeggen. Het is een intensief halfjaar geweest, waarin ik gemerkt heb hoe verschillend er in het Midden-Oosten wordtgekeken naar dingen die ik als doodnormaal beschouw en/of voor lief neem. En nu.. zal ik me weer moeten zien aan te passen aan het leven hier. Maar ik vind het heerlijk om weer hier te zijn, ook al regent het en zijn de mensen niet directaltijd even vriendelijk. Ik ben weer in de buurt van familie en vrienden en ik kan weer mijn eigen ritme oppakken.

Ik zet de flessen mineraalwater aan de kant en drinkweeruit de kraan.
Taxi's en bussen laat ik aan de kant van de weg staanof doorrijden,ik pak de fiets.
Restaurants, bistro's en cafetaria laat ik het eten voor andere klaarmaken, ik ga weer koken.
Zo zijn er nog veel en veel meer dingen die ik eventueel ga missen, maar niet meer als vanzelfsprekend zal kunnen beschouwen (het werkt dus beide kanten op). Wat ik bovenal NIET ga missen is dat ik vanaf zaterdag weer lekker in mijn eigen kamer zit in Groningen en dat ik het kamertje delen graag achterlaat in het Midden-Oosten!

Ik ben sinds gisteren ook weer te bereiken op het nummer dat ik voor mijn vertrek ook had. Ik zie jullie snel en kijk er naar uit om lekker bij te kletsen!

Hartelijke groeten en natuurlijk:

yallah bye!

Reacties

Reacties

chris

ahlah wah sahlah be holanda! Ik heb met plezier je verhalen gelezen!

salaam!
Chris

Marie-Louise

Welcome back ! En die regen houdt wel een keertje op. Veel groeten !

Fieke

Joehoe joehoe...wat een verassing en leuk dat je weer terug bent. Snel afspreken natuurlijk...kom ik naar Groningen (alleen of met Suus). Lijkt me super om je weer te zien en je verhalen te horen, al ben ik aardig op de hoogte gebleven via je site...echt leuk geschreven allemaal! Ik heb trouwens ook een nieuw nummer en die is 0634826144, dan weet je dat! Liefs en kus fieke

Annewil Loef

Hoi! Welkom terug!!!
liefs van Annewil

Bea

Hallo Erik - Dat je al weer een half jaar weggeweest bent!!! De tijd gaat blijkbaar snel...Welkom terug in Nederland. Hopelijk bevalt de stad Groningen je weer.
groetjes, ook aan je familieleden.

Bea

Koert en Willy Wolting

Hee, Erik,
We hebben met heel veel plezier je reisbelevenissen gevolgd en van je prachtige foto's genoten. Blij dat je het toch wel weer heel leuk vindt in regenland.
Had een beetje gehoopt wat meer Hebreeuws van je te kunnen leren. Ben net begonnen met een leuk internetcursusje. Weet nu alle betekenissen van het woord shalom. Die wens ik je toe voor de komende tijd.
Groetjes en tot ziens. Koert en Willy

shon

baruch haba b'chazerah! succes met het wennen aan het koude nederland in de zomer! super ervaringen, deze pakken ze je niet meer af! groetjes!

Marieke Visch

Welkom terug in Nederland! Wel jammer dat je dan net in de regen in Nederland aankomt... Nah ja kun je daar meteen ook weer aan wennen. Erg leuk trouwens om je reisverhalen te volgen via je site.

groetjes Marieke

evelien wolting

hee erik
wat leuk dat je weer terug bent.
veel succes met het wennen hier in nederland...

groetjes evelien

Hennie en Frits

Hallo reiziger
Welkom terug in Nederland
Succes met het wennen aan het klimaat
Bedankt voor het mailen van je reisverslagen en de foto's
Hartelijke groet, H&F

Wim en Emmy

Hallo Eric,
Welcome back home!
Haast jammer dat je avonturen er weer op zitten. We hebben je spannende reisverslagen steeds genoten.
Groeten W+E

aya

Lieve Erik, bedankt voor je twintig heerlijke reisverhalen, fijn om je weer in de buurt te weten, zet 'em op het komend jaar en geniet van alle goede Nederlandse dingen, laat die regen maar vallen (zoals oma W. altijd zei: het meeste valt langs je heen...
dikke kus

Willemijn

Joepie! Je bent weer terug! En de Mr. Mofongo's heeft zijn jaarlijkse vakantie ook al gehad dus zelfs dat kan niet meer in de soep lopen :D

Liefs

Anne vd P

Leuk dat je weer terug bent zullen we snel groningen of rdam doen?!Als t fotoboek klaar is natuurlijk.....xx

Paulien

He Erik!

Leuk dat je terug bent!
(Beetje late reactie... maar we hebben thuis geen internet, ivm verhuizing....grrr)
Zit nu in de bieb en lees net pas je berichtje!
Welkom in Holland;-)
Ben je al gewent aan het Nederlandse weer??
Groetjes en tot snel!

Liefs Pien

Jolanda

Welcome home!
Enne... die 30 graden hebben we hier al een paar keer gehaald, hoor. Maar toen was JIJ er niet.
Groetjes en see you soon (?)
Jolanda

Sita Neutel

He Erik, Weer terug op de basis! Ik heb je verhalen met plezier en herkenning gelezen!! Dank hiervoor! wat een supergoede tijd heb je gehad en zoveel verschillende dingen beleeft en gezien!
Ik begrijp dat je deze maand alweer een tentamen moet doen? Wel weer wennen denk ik! Maar je vindt het gelukkig ook weer aardig leuk om in Nederland te zijn. Welke mensen zijn hier eigenlijk niet aardig?
Ik ben benieuwd! Wie weet lees je dit helemaal niet meer maar voor het geval dat....Ik hoop je nog eens te zien en veel succes en plezier met al je bezigheden.
groetjes, Sita

Carolien en Reinder

Beste Erik,
Bedankt voor je uitgebreide reisverhalen, die zullen we echt missen.
Je kunt er misschien wel een boek van maken (cf Dominicus, wiens reisgids we ca. 28 jaar geleden overigens al gebruikten in Egypte).
h.gr. Carolien & Reinder

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!