Arabisch en Hebreeuws studeren op locatie

Borrels, derwishes en voetbal

Vorige week maandag heb ik met Kiki, Marije en Pieter (Amsterdam) in een ‘ahwa (koffiehuis, waar voornamelijk waterpijp gerookt wordt) de kwartfinale van de Africa Cup gezien. Egypte won met 2-1 van Angola en kwam daarmee in de halve finale. Het was erg gezellig, totdat de wedstrijd afgelopen was. Iedereen vloog weg en ietwat gedesillusioneerd bleven wij achter. Maar in een islamitisch land hadden we natuurlijk ook niet kunnen verwachten dat iedereen zwaar aan het bier de overwinning zou vieren, zoals in Nederland. We zijn ook maar afgedropen, want het programma van het instituut is erg inspannend.

Iedere dag hebben we 6 uren achter elkaar les gehad vorige week. 1 les is gedeeltelijk in het Nederlands geweest en de rest in het Arabisch. Het is heel zwaar, want er worden veel voor mij onbekende woorden gebruikt, maar mijn kennis gaat met grote sprongen vooruit! De verschillen tussen de verschillende universiteiten blijken zo ook duidelijk en omdat wij ook Hebreeuws hebben, lopen we lichtelijk achter qua woordenschat. Gelukkig hebben we leuke vakken en zijn de docenten erg fijn. Drie blokken behandelen het Egyptisch dialect, een ander behandelt literaire werken, het volgende het schrijven van brieven en we hebben een blok media, waarin we kranten gaan lezen. Op maandag hebben we de hele dag om een bepaald stadsdeel van Cairo te behandelen en dan gaan we dat deel ook in om het in de praktijk te leren kennen. Morgen gaan we bijvoorbeeld naar Fatimidisch (oftewel islamitisch) Cairo.

Woensdagavond hebben we een borrel gehad op het instituut om de medestudenten beter te leren kennen en te genieten van lekkere Egyptische hapjes. Het was erg gezellig en de andere studenten zijn erg leuk! Aanvankelijk schrok ik wel een beetje van de grote hoeveelheid 'concurrenten' die we later in het vak zullen hebben, maar er is helemaal geen sprake van dat er op die manier met elkaar omgegaan wordt. Iedereen is hier om met de taal bezig te zijn en om Cairo en Egypte beter te leren kennen en we hebben ontzettend veel lol, ook tijdens de lessen.

Dat er nog niet genoeg geborreld was, bleek de avond erna toen we naar de borrel van de ambassade gingen in een kroeg hier om de hoek. Er liepen heel wat bobo's in pak rond en we voelden ons ietwat de vreemde eenden in de bijt. Al snel waren we met allerlei mensen in gesprek geraakt en omdat de borrel door Heineken aangeboden werd, vloeide het gratis bier rijkelijk. Ik raakte aan de praat met een accountant van de ambassade en zij heeft mij het telefoonnummer gegeven van een vrouw die met weeskinderen werkt hier in de stad. Ik ga haar binnenkort bellen om uit te zoeken of ik wat vrijwilligerswerk voor/met haar kan doen. Daarna stond ik naast een man aan wie ik me netjes voorstelde en hij deed hetzelfde, Ruud was de naam. Ik vroeg wat hij deed en hij vertelde dat hij hier een voetbalelftal traint. Toen ik geen blijk van herkenning gaf, draaide hij zich gedecideerd om en begon met iemand anders te praten. Ik hoorde later dat ik het genoegen had gehad een aantal woorden met Ruud Krol te hebben gewisseld, die ooit met Johan Cruijff in de WK-finale tegen Argentinië heeft gestaan. Om eerlijk te zijn, zegt de naam me nog steeds helemaal niets..

De rest van het weekend (ja, hier op vrijdag en zaterdag en daar moet ik nog heel erg aan wennen!) voornamelijk aan het huiswerk gezeten en het leren van de toets van volgende week zondag. Gisteren bijvoorbeeld 4 uren bezig geweest met het analyseren en vertalen van 3 minuten Al-Jazeera nieuws om daarna nog vragen over de onderwerpen te beantwoorden! Daarna was het echt tijd voor wat anders en ben ik naar Khan al-Khalili geweest, dé souvenirmarkt van Cairo. Ik was helaas niet zo in de mood en vond de verkopers net iets te opdringerig. Op het plein voor de Hussein-moskee hebben we wat gegeten en daarna zijn we met een stel klasgenoten naar een voorstelling van derwishes geweest. Dit zijn mannen die de sufi-beweging aanhangen, de mystieke kant van de islam. Ik zal binnenkort wat foto's daarvan plaatsen, welke helaas niet de gehele sfeer weer kunnen geven. Want wat was dat bijzonder!! Er wordt muziek gemaakt en op een gegeven moment beginnen een aantal rondjes te draaien en er was er 1 die dat zeker drie kwartier achter elkaar heeft volgehouden, steeds in een iets ander ritme en op blote voeten. Ik was erg onder de indruk toen ik er vandaan kwam.

Om het verhaal af te sluiten, moet ik nog even vertellen dat ik vanavond onder een brug langs de Nijl naar de finale van de Africa Cup heb gekeken en Egypte heeft gewonnen!! De 26th of July Street, waar we praktisch aan wonen en die normaal gesproken ongelooflijk druk is door het verkeer, was vanavond het toneel voor een dansende menigte met Egyptische vlaggen en vlammende deodorant spuitbussen, onder luid gejoel en geschreeuw van de opgewonden massa. We gaan er vanuit dat het overwinningsgetoeter van de auto's door onze straat de hele nacht door zal gaan, dus we duiken erin en ik bericht binnenkort weer meer over de belevenissen vanuit deze levendige stad!

Reacties

Reacties

Willemijn

Hoi lieve schatten,

Ik word met elk verhaal jaloerser op jullie avonturen. Prachtig prachtig! Kan me wel voorstellen dat het nu even flink doorwerken is, maar goed, daar kun je straks ook het prachtigste Egyptisch voor spreken... Hee en voor mijn verwarring: zit Pieter (Boutros) N. vanuit Godsdienstwetenschappen nu wel of niet bij jullie?

Liefs vanuit een zeer zonnig Groningen!

Reinder

Beste Eric,
Jou laatste schrijven heeft mij aangezet even iets voor jou op te zoeken.
Het is duidelijk dat Ruud Krol nogal wat ouder is dan jij, hij is van 1949 en heeft 339 competitiewedstrijden voor Ajax gespeeld. Voor iemand die op z'n 19e daar is begonnen wel een heel groot aantal. Hij won met Ajax o.a. drie keer de Europacup 1. Hij speelde 83 interlands, waarmee hij tot 2000 recordinternational was. Momenteel mist Nl heel erg een dominante verdediger zoals hij was. Hij is ook nog 5 jaar assistent trainer geweest van Ajax. Overigens ook bij het nl elftal en ook nog even bondscoach van Egypte.
Zo dat weet je nu ook voor het geval je hem nog eens ontmoet.
Sterkte gewenst bij je volgende tentamen.
Take it easy, dat doen de Egyptenaren ook.
Reinder

Bea

Hallo Erik

Zo kun je nog eens beroemde mensen tegenkomen zonder dat je dit weet. Leuk dat je het nuttige - het halen van tentamens - combineert met het aangename : sport, een hapje en een drankje.

groetjes
Bea

Sanne

Hallo laiverd,

Wow, met die foto's lijkt het er inderdaad op dat je ook echt in Egypte zit en niet stiekem totaal ergens anders ;-) Wat heerlijk om volop met één ding bezig te zijn; Arabisch leren. Ik kan niet wachten totdat ik met je in Haifa zit en we de Hebreeuwse variant ervan aan den lijve gaan ondervinden. Eén dezer dagen ga ik alles boeken en inschrijven. Ik zag trouwens dat we pas 7 juli gaan beginnen.
Die meneer Ruud kon blijkbaar wel even gebruiken dat iemand hem niet herkent, puh zich een beetje gedecideerd omdraaien, wat denkt-ie wel :-)

x Sanne

Wouter

Ik ken het gevoel als er tegen je gepraat wordt en je snapt er soms maar een klein beetje van, heb ik ook in Friesland.

hieronder even wat info over de man waar jij mee hebt staan praten.

ahahahahah
Krol kwam in 1968 naar Ajax, maar speelde in zijn eerste seizoen bij de club maar weinig. Door het vertrek van Theo van Duivenbode naar Feyenoord kreeg Krol een kans op de linksback-positie. Met Wim Suurbier vormde hij een verdedigingsduo, bijgenaamd Snabbel en Babbel. In 1971 bereikte Ajax de finale van de Europa Cup 1, en won, maar Krol kon niet meespelen vanwege een gebroken been. Hij speelde wel de Europa Cup 1 finales van 1972 en 1973, die ook door Ajax werden gewonnen. Hij groeide als laatste man uit tot een van de belangrijkste spelers van het Nederlands voetbal. In oktober 1974 stopte Piet Keizer en werd Ruud Krol aanvoerder bij Ajax. In tegenstelling tot vele collega's uit die tijd bleef Krol zijn werkgever Ajax wel trouw, en speelde hij in totaal 339 competitiewedstrijden voor deze club. Pas in 1980 verkoos hij het buitenland, en ging hij spelen voor de Vancouver Whitecaps in de NASL (North American Soccer League). Daarna speelde hij nog vier seizoenen voor SSC Napoli. Zijn actieve loopbaan als speler sloot hij in 1986 af bij het Franse AS Cannes.

Krol maakte zijn debuut in het Nederlands elftal op 5 november 1969, in een vriendschappelijke wedstrijd tegen Engeland, ook hier als linksachter. Hij speelde mee in de WK-finales van 1974 en 1978 als aanvoerder. Tevens speelde hij mee op het EK van 1976 en het EK van 1980. Op 22 mei 1979 speelde Krol zijn 65ste interland, en verbrak daarmee het destijds 42 jaar oude record van Puck van Heel. Uiteindelijk zou hij 83 interlands (vier doelpunten) spelen, waarmee hij tot 29 juni 2000 recordhouder bleef. Aron Winter passeerde hem toen als recordhouder.

Als coach was Krol minder succesvol dan als speler, wat onder andere te maken had met zijn verbale kwaliteiten. Hij gaf leiding aan het nationale elftal van Egypte. Als assistent trainer kwam hij beter tot zijn recht. In deze hoedanigheid werkte hij onder leiding van Louis van Gaal bij het Nederlands elftal, en van 2001 tot 10 mei 2006 was hij als assistent trainer in dienst van Ajax.

Marian

Hoi Erik,

Spannende en leuke dingen beleef je.
Zo zie je maar weer, overal kun je leren.
Ook in het buitenland wie Ruud Krol is.
Heb even heerlijk gelachen, en bij je laatste zin kon ik je gewoon voor me zien; dat je eigenlijk nog steeds niet weet wie Ruud Krol is.
Tsjonge, ik mis je toch wel hoor. Een stukje gezelligheid is nu ver weg.
Bedankt voor je heerlijke verhalen en zo geniet ik met je mee.

Liefs van Marian

erin

lieve erik!
ik heb eindelijk de rust om me te settelen achter de compu. en ik heb net al je verhalen gelezen. goed om te lezen allemaal. ik ga je vanaf nu helemaal volgen. wat een heerlijke verhalen vertel je. lijkt me trouwens een prachtig land. succes en veel plezier met alles. ik kijk uit naar je volgende verhaal!
liefs erin (en henk en laura)

paulien

Hoi Erik!

Ruud Krol...?
Ik heb ook werkelijk geen idee....! Je bent dus niet de enige;-)

Groetjes!

Annewil

Hoi!!!
Zo leuk om steeds te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet daar!!! Grappig ook om zelfs een paar plekken te herkennen zoals Khan al-Khalili! Inderdaad echt leuk maar opdringerig! Wat betreft die Ruud Krol, ik zou het ook echt niet weten : )
Succes met de pittige leerstof en verder heel veel plezier!
Kus van Annewil

Erin, Henk & Laura

Haaa die lieverd!

Wat een onwijs gave foto's! Ik ben jaloers! Volgens mij heb je het onwijs naar je zin!!
Moet ervandoor, mail je gauw!!
Liefs!!!!

BEN'Z

Beste Erik,
Bedankt voor je mooie verhalen

en gave foto's!, succes met je studie en heel veel plezier.

Allebeste

aya

Mooie foto's, Erik en weer een leuk verhaal. 'k Kan bijna niet wachten! Succes morgen met de toets, bukra insh'allah in positieve zin. liefs!

Jolanda

Hoi Erik,

Fantastisch om je verhaal te lezen. Ik geniet enorm van je wederwaardigheden, het is erg boeiend. Heb net je foto's even bekeken en zie het helemaal voor me. Zit je lekker op je balkon en dan zie je in een keer de hele straat geplaveid met biddende mannen. Het is zo'n andere wereld, heel bijzonder. Waardeer trouwens ook erg de historische facetten op foto en je commentaar daarbij!

Succes en op naar het vervolg.

dahliiaa

whaha a2wa betekent koffie:P

dahliiaa

enti bet7eby masr wala l22??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!